Written by Ksiądz Wojciech
|
Tuesday, 08 April 2014 20:39 |
Trzy święte dniks. Tomasz OpalińskiNajlepiej
zilustruje to rysunek: według naszego liczenia czasu (gdy doba zaczyna
się o północy) mamy cztery dni, według liczenia czasu zgodnie z liturgią
- mamy Trzy Dni Święte. Zauważmy, że w pierwszym z nich schodzimy się
na liturgię dwa razy (rubryki Mszału Rzymskiego mówią, że „Liturgię Męki
Pańskiej sprawuje się po południu około godziny 15, jeśli racje
duszpasterskie nie przemawiają za późniejszą porą”, a więc z zasady
sprawowana jest ona przed zmierzchem) ale Mszę sprawuje się tylko raz -
jako Mszę Wieczerzy Pańskiej, zaś jedność liturgii podkreślona jest
także w ten sposób, że w Wielki Piątek po adoracji Krzyża spożywamy
Ciało Chrystusa - hostie konsekrowane w Wielki Czwartek - wtedy, kiedy
uczestniczyliśmy w tajemnicy Wieczernika. Drugi dzień jest dniem, kiedy
„zabrano nam Pana”, nie sprawujemy więc liturgii, tylko czuwamy przy
Jego grobie. Trzeci dzień zaczyna się sobotnim zmierzchem: rubryki
Mszału Rzymskiego mocno podkreślają, że "wszystkie obrzędy Wigilii
Paschalnej odbywają się w nocy: nie wolno ich rozpocząć, zanim nie
zapadnie noc, a należy je zakończyć przed świtem niedzieli, (...) Msza
św. tej nocy, choćby ją sprawowano przed północą, jest Mszą paschalną
Niedzieli Zmartwychwstania". Tradycja dominikańska podkreśla
jedność tych dni: od Mszy Wieczerzy Pańskiej aż do Mszy Wigilii
Paschalnej nie stosuje się przecież formuły rozesłania „Idźcie w pokoju
Chrystusa”. Liturgia całego Triduum nie kończy się rozesłaniem ani w
Wielki Czwartek, ani w Wielki Piątek - aż do radosnego „Idźcie w pokoju
Chrystusa, Alleluja, alleluja!” wyśpiewanego na koniec liturgii
wielkanocnej. To tak, jakbyśmy z liturgii na chwilę tylko rozchodzili
się do swoich zajęć (bo liturgii trwającej całe trzy doby póki co nie
jesteśmy w stanie znieść bez przerwy), ale schodzimy się znów, by znów
być z Jezusem, który właśnie nas zbawia: od Wieczernika, w którym
Chrystus powiedział uczniom „to jest Ciało Moje, które za was będzie
wydane”, poprzez stanięcie razem pod krzyżem, aby doświadczyć owoców
Jego męki, aż po radosne odkrycie, że Pan zmartwychwstał. To jedność,
całe święte trzy dni, jedno święte Triduum! Sacrum, czyli święte Owe
„trzy dni” - Triduum określane są jako „święte” - „sacrum”. Co znaczy
„świętość” owych dni? Na czym polega? Jak ją zachować? Święta
wielkanocne kojarzą nam się zazwyczaj z „dwoma dniami świąt”, czyli
ustawowo wolnymi od pracy: Niedzielą Zmartwychwstania i tzw. „drugim
dniem świąt”, czyli... Poniedziałkiem Wielkanocnym. Wtedy świętujemy:
idziemy do kościoła, zasiadamy do wspólnego stołu, dzielimy się
poświęconymi pokarmami, spotykamy się z bliskimi, mamy dla siebie czas.
Dni Triduum Paschalnego, począwszy od Wielkiego Czwartku, traktujemy
raczej jako dni „przygotowania” do świąt: trzeba przecież wszystko
posprzątać, nagotować, napiec, pomalować jajka, żeby były gotowe na
wielkanocny stół. Tymczasem... kiedy my zaczynamy „świętować”, to święty
czas, w którym w liturgii dzieje się to, co najważniejsze, właśnie
zbliża się już do końca... Owszem, Zmartwychwstanie jest tak ogromnym
świętem, że jego obchód trwa w liturgii nie tylko dwa dni, lecz osiem
(oktawa Wielkiej Nocy), i przedłuża w całą pięćdziesiątnicę radości
paschalnej, ale to co najważniejsze, dokonuje się właśnie w Święte
Triduum Paschalne, które zaczyna się wieczorną liturgią w Wielki
Czwartek, a kończy niedzielnymi nieszporami. Dlatego też ludziom, którzy
przyjeżdżają na Triduum w formie rekolekcyjnej tłumaczę, że my właśnie
zaczynamy świętowanie. Mamy na to trzy dni. Świętowanie zaś nie polega
na jedzeniu i zajmowaniu się sobą, lecz na uczczeniu Chrystusa, który
nas zbawia, na byciu z Nim właśnie wtedy, kiedy przez Swoją Mękę, Śmierć
i Zmartwychwstanie zbawia świat! Tak rozumiane świętowanie
to wcale nie na pierwszym miejscu siedzenie za stołem. Owszem, przy
świętowaniu nie może zabraknąć i tego momentu. Bóg, nakazując Izraelitom
świętować na Jego cześć, wzywał ich do uczty - w księdze Nehemiasza
czytamy: Idźcie, spożywajcie potrawy świąteczne i pijcie napoje słodkie -
poślijcie też porcje temu, który nic gotowego nie ma: albowiem
poświęcony jest ten dzień Panu naszemu. A nie bądźcie przygnębieni, gdyż
radość w Panu jest waszą ostoją (Neh 8, 10). Świętowanie to przede
wszystkim jednak wyłączenie się z biegu tego, co codzienne, powszednie -
tego, co nazywamy „profanum”, aby wejść w sferę tego co Boże, święte,
całkiem inne od naszego - w sferę „sacrum”. Świętowaniem będzie więc nie
tylko radosny śpiew, ale także cisza, milczenie i zaduma. Świętowanie
to nie tylko wspólna uczta, ale także post - święty, paschalny. On nie
jest już postem pokuty i nawrócenia, tak jak nasza wstrzemięźliwość
wielkopostna. List okólny Kongregacji Kultu Bożego o przygotowaniu i
obchodzeniu świąt paschalnych (z 16 stycznia 1988 r.) mówi wprost, że
„święty jest post paschalny w pierwsze dni Triduum, w które zgodnie
z pierwotną tradycją Kościół pości, «ponieważ został zabrany
Oblubieniec»”. Takie właśnie świętowanie jest bliższe pierwotnemu i
podstawowemu znaczeniu słowa „sacrum”: pierwotnie bowiem słowo to
oznaczało najlepszą część zwierzęcia (zad), którą ofiarowano bóstwu; z
czasem zaczęło oznaczać sferę tego, co zostało wyłączone z codziennego
użytku, by oddać to jedynie Bogu. Takim „sacrum” w Triduum Paschalnym
staje się czas, który wyłączamy ze swoich codziennych zabiegań, by oddać
go jedynie Bogu; by być przy Nim i tylko przy Nim (a nie przy swoich
sprawach i swoich porządkach) właśnie w tym czasie, w te dni, kiedy
zbawia świat. Taki właśnie czas „sacrum” możemy przeżyć nie tylko
podczas rekolekcji zamkniętych, ale za każdym razem, kiedy w te święte
dni będziemy koncentrować się nie na sobie i na tym, co mamy jeszcze do
zrobienia (porządki, pieczenie, gotowanie), ale przygotowawszy już
wszystko, co jest możliwe do przygotowania wcześniej, będziemy mieli
czas na to, co Boże, święte: na uczestniczenie w liturgii, modlitwę i
czuwanie przy Jezusie, który za nas oddaje swoje życie. Czas od
wielkoczwartkowego wieczora jest już „sacrum”, jest święty, Boży, nie
nasz - oddajmy więc Mu to, co do Niego należy, a doświadczymy Jego
błogosławieństwa. To właśnie znaczy „Triduum Sacrum”. Pascha I
ostatnie słowo, które w nazwie tych świąt domaga się wyjaśnienia -
pascha. Słowo „pesach”, od którego ono pochodzi, oznacza przechodzenie,
wychodzenie, a więc zakłada pewien ruch, dynamikę. Żydzi świętowali
Paschę na pamiątkę wyjścia z Egiptu, gdzie naród był skazany na pewną
zagładę. Anioł Boży „przeszedł” przez Egipt, zabijając pierworodnych w
domach, których drzwi nie były oznaczone krwią paschalnego baranka, a
wtedy faraon pozwolił Izraelowi opuścić Egipt. Pascha Chrystusa to Jego
przejście - za nas i w naszym imieniu - przez bramę śmierci. Według
chronologii opisanej w Ewangelii wg św. Jana, śmierć Jezusa na krzyżu
dokonała się dokładnie wtedy, kiedy w świątyni zabijano właśnie
paschalne baranki... To właśnie Jezus jest prawdziwym Barankiem Bożym -
Tym, którego krew naprawdę ratuje od zagłady, od śmierci wiecznej, na
którą ludzie są skazani przez grzech. Tamte paschalne baranki, których
krew znaczyła domy Izraelitów, była tylko zapowiedzią Krwi Chrystusa,
przez którą wszyscy zostaliśmy ocaleni. Ale Wielkanoc to także
nasza pascha. Nasze przejście od śmierci grzechu do życia. Właśnie
dlatego, kiedy Kościół ustalał przykazania dotyczące przyjęcia Komunii
św. przynajmniej raz w roku, jako najwłaściwszy dla niej czas wskazał
okres wielkanocny. Chrystus przez swoją mękę, śmierć i zmartwychwstanie
uwolnił nas od grzechu - my, przyjmując Go w Komunii korzystamy z
owoców, które te wydarzenia nam przyniosły. Zanurzamy się w Jego
zbawczej męce i doświadczamy owoców zmartwychwstania - wolności od
grzechu, który skazuje nas na śmierć. Skoro już mówimy o
zanurzeniu... Wielkanoc, a dokładnie - Wigilia Paschalna - od początków
chrześcijaństwa uważana jest za najlepszy czas do chrztu. Dlaczego? Bo
chrzest jest zanurzeniem w Chrystusa, skorzystaniem z owoców Jego
zbawczej męki, która uwalnia nas od grzechu - również pierworodnego. To
właśnie dokonuje się w chrzcie. Czyż nie wiadomo wam, że my wszyscy,
którzyśmy otrzymali chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy
zanurzeni w Jego śmierć? Zatem przez chrzest zanurzający nas w śmierć
zostaliśmy razem z Nim pogrzebani po to, abyśmy i my wkroczyli w nowe
życie - jak Chrystus powstał z martwych dzięki chwale Ojca - pisał św.
Paweł w Liście do Rzymian (Rz 6, 3-4). Dziś z powodów bardziej
praktycznych niż teologicznych niezbyt często spotykamy się z chrztem
dzieci w czasie Wigilii Paschalnej, choć liturgia to przewiduje. Wszyscy
jednak, uczestniczący w liturgii Wigilii Paschalnej wspominają swój
chrzest, swoje zanurzenie w Chrystusie, swoją paschę, odnawiając właśnie
w trakcie tej liturgii przyrzeczenia chrzcielne. Taka jest nasza
pascha. Takie jest nasze świętowanie. Trzy święte dni. Święte Triduum
Paschalne - Triduum Sacrum, nazywane też „Triduum Chrystusa
ukrzyżowanego, pogrzebanego i zmartwychwstałego” („List okólny o
przygotowaniu i obchodzeniu świąt paschalnych” Kongregacji Kultu Bożego,
38). |
|
Written by Ksiądz Wojciech
|
Monday, 07 April 2014 09:09 |
Tylko poranek niedzieli?ks. Stanisław HartliebTriduum
Paschy - to największe święto chrześcijańskie. Obejmuje ono trzy dni:
Wielki Piątek, Wielką Sobotę, Wielką Niedzielę. Rozpoczyna się Mszą
Wieczerzy Pana w Wielki Czwartek, która należy do Triduum jak i sobotni
wieczór do niedzieli. Pełne przeżycie Triduum obejmuje i domaga
się okresu przygotowania: Wielki Post - od Popielca do południa
Wielkiego Czwartku - oraz okresu dopełniającego: Pięćdziesiątnica
Radości Paschalnej - od Wielkiej Niedzieli do Niedzieli Zesłania Ducha
Świętego. Największe świętoMy Polacy
uczuciowo jesteśmy bardziej związani z uroczystością Bożego Narodzenia:
wieczerza wigilijna, pasterka, żłóbek, kolędy, choinka... Kto wie, czy
jednym z powodów, dla którego Triduum Paschy stawiamy na drugim
miejscu, nie jest fakt, że w rzeczywistości wcale go nie przeżywamy:
chwytamy jedynie ostatni, gasnący już jego promień. Przy naszym
zwyczaju rezurekcji odprawianej w niedzielny poranek...
Uroczystość Triduum Paschy przecież zaczyna się w Wielki Czwartek Mszą
Wieczerzy Pana, trwa przez Wielki Piątek, Wielką Sobotę, do nieszporów
Wielkiej Niedzieli. My przez większość tego czasu - czyli przez całe
prawie Święta - ciężko pracujemy: w domu porządki, wypieki; fabryki,
sklepy na najwyższych obrotach... Przepiękne, głębokie w treści
nabożeństwa całego Triduum nie są nam dostępne, bo nie idziemy w te dni
do kościoła. Czasem jeszcze dodatkowo zniechęcają nas ogłoszenia o
jakiś ceremoniach wielkosobotnich odprawianych dziwacznie, wbrew
wszelkim zaleceniom Kościoła, przed zachodem słońca. Msza św. Wigilii
Paschalnej, którą Kościół Święty od dni swego narodzenia odprawia w
nocy, szczyt liturgii Kościoła, jedyna Msza Święta rezurekcyjna (w
mszale czytamy: „Msza św. Wigilii Paschalnej, chociaż odprawiana jest przed północą, jest Mszą Świętą Niedzieli Zmartwychwstania, czyli rezurekcją.”) ileż razy skracana za wszelką cenę, jak najdziwaczniej zniekształcana. Faktem
niepokojącym, pozbawiającym nas pełnego przeżycia Wielkiej Nocy
Zmartwychwstania, jest uparte przeciwstawianie się odprawianiu tej Mszy
św. w nocy. Pasterka w Boże Narodzenie? Tylko w nocy! Sanktuaria
maryjne, dni nawiedzenia przez Maryję w kopii Jej obrazu? Pasterka
maryjna w nocy! Wielkie odpusty, pierwszy stycznia? Msza w nocy.
Chrystus zmartwychwstał w nocy WIELKA NOC JEGO ZMARTWYCHWSTANIA, Msza
święta REZUREKCYJNA? W sobotę po południu lub w niedzielę rano! „Msza
rezurekcyjna nie może być w nocy!” „Można zacząć jej odprawianie zaraz
po zachodzie słońca!” „Nie!” Nie rozumiemy również, że Pascha to
nie tylko Zmartwychwstanie, Wielka Noc..., to równocześnie śmierć Pana
Jezusa na krzyżu, Wielki Piątek zapoczątkowany przez Pana Jezusa
Ostatnią Wieczerzą, agonią w Ogrójcu. Nie tylko i nie przede wszystkim
ranek Wielkiej Niedzieli, lecz cała WIELKA NIEDZIELA - rozpoczynająca
się Mszą Wieczerzy Pana w Wielki Czwartek - obejmująca trzy doby: Wielki
Piątek Śmierci, Wielką Sobotę ciszy grobu, WIELKĄ NOC Zmartwychwstania:
jej punktem kulminacyjnym wigilijna MSZA REZUREKCYJNA w WIELKĄ NOC! Do
takiego - złożonego w fundamentach Kościoła pierwszych wieków -
zrozumienia tych Świąt trzeba nam wracać i w nazwie i w przeżyciu. W nazwie:
Triduum, trzy święte dni Paschy, czy krótko: Pascha. Wielka Noc jest
tylko częścią tych Świąt: najważniejszą, ale nie jedyną, nie całością. W przeżyciach:
kończymy wszelkie ciężkie prace w czwartkowe południe. Uczestniczymy
we wszystkich nabożeństwach od Wielkiego Czwartku wieczorem. Prosimy
Pana Boga, aby Wielki Piątek był dniem wolnym od pracy, podobnie jak
Wielka Sobota (tak jak mają np. Niemcy). Przeżywszy wtedy w duchu wiary
święte trzy dni PASCHY, pójdziemy z radością do pracy już w poniedziałek
po WIELKIEJ NOCY. Czas przygotowaniaDo
wielkich przeżyć wiary trzeba się przygotować. Koniecznym więc jest
przygotowanie się do uroczystości PASCHY. Kościół rozumie to: wprowadził
praktycznie od początków swego istnienia Wielki Post. Biorąc przykład z
Pana, który przed rozpoczęciem swej posługi zbawczej przeżył 40 dni w
samotności, modlitwie i umartwieniu, daje nam przed Triduum Paschy okres
40 dni. Mają być dniami wyrzeczenia, modlitwy współumierania z Panem.
Trzeba, abym ja umniejszał się, a On rósł. Tajemnica śmierci i
zmartwychwstania w Chrystusie: każdego dnia od narodzenia (już w
Chrzcie św. zostałem zanurzony w śmierci Chrystusa) aż do ostatniego
oddechu; szczególnie zaś każdego roku w okresie przed Triduum Paschy,
okresie ostatnich przygotowań katechumenów do Chrztu św. Wielka Noc to
godzina Chrztu św.: przyjmują go katechumeni, odnawiają Jego
przyrzeczenia ochrzczeni, skąpani ponownie w powodzi Bożego
miłosierdzia przez sakrament pojednania. Wielki Post, okres
obejmujący wszystkie dni: niedziele i powszednie od Popielca do południa
Wielkiego Czwartku. Gorzkie Żale. Droga krzyżowa? Tak, ale przede
wszystkim niedzielne Eucharystie, zwłaszcza te z roku A (wielkie
skrutinia Kościoła) i na kanwie tych nabożeństw pogłębiane z roku na rok
przeżycie mojego Chrztu, w którym zanurzony umarłem dla grzechu i
powstałem w nowości życia, przeżycia dopełniane z dnia na dzień DRUGIM
CHRZTEM, sakramentalnym pojednaniem przez Chrystusa z Ojcem. Tak
przygotowany przeżyję głęboko Triduum Paschy Pana, trzy święte dni
śmierci i zmartwychwstania przez Niego, z Nim i w Nim. Przeżyję Wielki
Piątek u stóp adorowanego przez miliony krzyża, w Wielką Noc wpatrzony
w płomień paschału i mojej, odpalonej od niego świecy chrzcielnej,
świecy życia wierzących. PięćdziesiątnicaPrzeżyliśmy
trzy święte dni Paschy. Czy to już wszystko, dosyć? Kościół mówi: nie!
Od wieków daje nam w liturgii pięćdziesiąt Dni Radości Paschalnej: Od
Wielkiej Nocy do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego. Pierwsze z nich
ustawia szczególnie jako oktawę Paschy. W ostatnie dziewięć wzywa
usilnie - podobnie jak Pan Jezus apostołów w dniu Wniebowstąpienia -
do modlitwy o dar Ducha Świętego. Wielu z nas, dzieci Kościoła, nie zna
tej rzeczywistości, nie rozumie jej i oczywiście nie przeżywa. W
oktawie WIELKIEJ NOCY w kościołach pustki, o nowennie do Ducha
Świętego pamięta - nie zawsze - mała grupa parafian. A ilu jest w
naszej Ojczyźnie wiernych, którzy świadomi są pięćdziesięciu Dni
Radości Paschalnej, w ilu świątyniach śpiewa się przez 50 dni radość
Zmartwychwstania? Wielka szkoda. Bóg w odwiecznej swojej
miłości nie tylko nazwał nas, ale rzeczywiście uczynił swoimi dziećmi,
dziedzicami. Syn Boży stał się naszym bratem, przyszedł na ziemię i
przez swoją Śmierć i Zmartwychwstanie otworzył nam bramy Nieba, a
zawsze obecny w Kościele prowadzi nas do swojego Królestwa, na wieczne
życie w pokoju i radości niewyobrażalnej. My ochrzczeni jesteśmy
jednak ludźmi - tak bardzo zapatrzeni w ziemię, tak łatwo zapominający o
naszym wybraniu i powołaniu. Tak często doświadczamy we własnym życiu
prawdy słów Pawłowych: „Nie czynię dobra którego chcę, lecz popełniam zło, którego nie chcę”. Chrystus
obecny w Kościele, jego liturgii, sakramentach chce nam pomóc, pragnie
umacniać nasze słabe stopy, byśmy pomimo wszystko szli z Nim do Jego
Królestwa, byśmy z Nim zwyciężali. Czyni to w sposób szczególny podczas
tych pięćdziesięciu Dni Radości Paschalnej. Woła, śpiewa:
Zmartwychwstał Pan, Alleluja! Prawdziwie zmartwychwstał... i my
zmartwychwstaniemy. Rozdaje szczególnie szczodrze Ciało swoje, Chleb
żywych. Pamiętajmy o tych pięćdziesięciu dniach. Oby rzeczywiście
przez ten czas nasze domy rozśpiewały się radością zwycięstwa
Zmartwychwstania, oby rozśpiewały się tą prawdą przez cały czas
wszystkie nasze świątynie. „Jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremna jest nasza wiara.”
Ale On zmartwychwstał, prawdziwie zmartwychwstał. I my
zmartwychwstaniemy! O śmierci, gdzie jesteś, o śmierci? Gdzie jest moja
śmierć?! |
Written by Ksiądz Wojciech
|
Saturday, 05 April 2014 11:55 |
Trzy święte dni Paschyks. Stanisław HartliebTrzy
Święte dni paschalne Męki i Zmartwychwstania Pana są szczytem całego
Roku Liturgicznego. Albowiem w te dni, przez swoje Misterium Paschalne
Chrystus odkupił ludzkość i doskonale uwielbił Boga. Triduum Paschalne,
stanowiące jedną „Wielką Niedzielę”, zaczyna się wieczorną Mszą św. w
Wielki Czwartek, jego centrum stanowi Msza św. Wigilii Paschalnej,
zamyka się nieszporami Niedzieli Zmartwychwstania. Msza św. Wigilii
Paschalnej w świętą Noc, podczas której Pan Zmartwychwstał, jest „matką
wszystkich Wigilii”. W tę noc Kościół czuwając na modlitwie, oczekuje
Zmartwychwstania Chrystusa i celebruje to Zmartwychwstanie w
sakramentach. Dlatego też cała celebracja tej świętej Wigilii powinna
dokonywać się w nocy i to w ten sposób, że albo zaczyna się po
zapadnięciu nocy, albo kończy się przed jutrzenką dnia niedzielnego.
Takie wyjaśnienia i ustalenia znajdujemy w Calendarium Romanum (Rzym 1969), dokumencie soborowej odnowy liturgii. W
świetle tych ustaleń trzeba nam uporządkować nasze pojęcia całego
okresu obejmującego dni od Środy Popielcowej do Niedzieli Zesłania
Ducha Świętego. Trzy Święte Dni Paschy to nie okres Wielkiego
Postu, lecz dni największego Święta Kościoła. Wielki Post kończy się w
Wielki Czwartek wczesnym popołudniem. Wieczór Wielkiego Czwartku,
Wielki Piątek, Wielka Sobota w Kościele nie są więc dniami
powszednimi, roboczymi. Msza św. Wieczerzy Pana w Wielki Czwartek jest w
rzeczywistości Mszą św. Wielkiego Piątku, podobnie jak Msza św. w
wieczór sobotni stanowi pierwszą Mszę św. niedzieli. Msza
św. Wigilii Paschalnej, odprawiana po zachodzie słońca w Wielką
Sobotę, jest Mszą św. Niedzieli Zmartwychwstania, szczytem roku
liturgicznego, szczytem szczytu jaki stanowią trzy dni Paschy. W
naszym polskim nazewnictwie jest to MSZA ŚWIĘTA REZUREKCYJNA. Ceremonie
Wielkosobotnie? Takich w Kościele nie ma. W żadnym wypadku nie można
posługiwać się takimi określeniami, pojęciami. Jest Liturgia Męki i
Śmierci Pana w Wielki Piątek. Nic takiego nie ma w Wielką Sobotę, która
jest bezwzględnie dniem aliturgicznym. Równocześnie trzeba zrozumieć,
że Msza św. odprawiana w wielu kościołach w Polsce, w niedzielę rano,
po wschodzie słońca, według obecnych wyjaśnień Kościoła, nie jest Mszą
św. Rezurekcyjną. W tym czasie może być jednak procesja rezurekcyjna. Ten szczyt roku liturgicznego, to jedno - trwające trzy dni - święto, otoczone jest: - okresem przygotowawczym, który nazywamy Wielkim Postem, z łacińskiego „Czter-dziestnicą”, - okresem dopełniającym nazywanym „Pięćdziesiątnicą Radości Paschalnej”, obejmującym dni do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego. WIELKI
POST - od Popielca do godzin popołudniowych Wielkiego Czwartku. Można
by powiedzieć: rozbudowany Wielki Piątek, czas współumierania w
Chrystusie dla grzechu, ponownego przeżywania głębi sakramentu Chrztu
Św. PIĘĆDZIESIĄTNICA RADOŚCI PASCHALNEJ - 50 dni intensywnego życia prawdą, rzeczywistością: Chrystus zmartwychwstał... Prawdziwie zmartwychwstał... i
my zmartwychwstaniemy. Niebo to nasze życie wieczne. Osiem niedziel
Zmartwychwstania, nie „po zmartwychwstaniu”. Podobnie jak w Wielkim
Poście, tak i w te osiem niedziel nie wolno odprawiać żadnej Mszy św.
wotywnej. Tylko tę, podaną w księgach liturgicznych Kościoła: o
Zmartwychwstałym. Bardzo jest potrzebna człowiekowi, światu, aby
uwierzył w Zmartwychwstanie Chrystusa oraz swoje. Dziewięć
ostatnich dni tej Pięćdziesiątnicy to dni modlitwy o Dar Ducha Świętego
(nowenna), który zgodnie z zapowiedzią Pana, tego wszystkiego nas
nauczy. |
Friday, 12 October 2012 07:24 |
Na ostatnim spotkaniu biblijnym (10.10.2012) odbyła się katecheza o Różańcu - z racji
października, ale też z racji mijających właśnie 10 lat od ogłoszenia
roku 2002/03 Rokiem Różańca i Listu Apostolskiego Papieża Jana Pawła II Rosarium Virginis Mariae o Różańcu. Dlatego zamieszczamy treść tego listu i zachęcamy do jej zgłębienia. |
Sunday, 13 May 2012 20:21 |
Powoli dobiega końca okres Wielkanocny, jesteśmy już za półmetkiem.
Radość ze Zmartwychwstania Pana to podstawa chrześcijaństwa. Jezus żyje!
Aby jeszcze bardziej móc wgłębić się w przeżywanie tej radości,
Liturgia Kościoła podpowiada nam różne formy i aspekty tajemnic: Wpierw
uroczysta i piękna Liturgia Wigilii Paschalnej, pełna znaków i symboli
mówiących o odrodzeniu nas, o naszym udziale w naturze samego Boga:
zmartwychwstanie do wiecznego życia: bez grzechów i ich skutków, jakimi
są cierpienie i śmierć. Na razie jesteśmy "pielgrzymami z daleka od
Pana", ale
przyjdzie dzień Zmartwychwstania. Ufamy tej Obietnicy, skoro Bóg, jak
dotąd, wypełniał wszystkie zamierzone zdarzenia w historii Zbawienia.
Już teraz wgłębiamy się w te obietnice, ponieważ otrzymaliśmy ich
zadatek: Chrzest ( drugi chrzest czyli spowiedź) i Eucharystię. Jedną
nogą jesteśmy w niebie! Już możemy być z Panem! Na razie przez wiarę,
kiedyś całkowicie. Nie będzie niczego, co by mogło przyćmić tę radość i
doświadczenie nieskończonej miłości.
Skoro więc naszym doświadczeniem niejednokrotnie, zamiast
radości ze zmartwychwstania, jest ciemność, Bóg wychodzi na przeciw i
temu, dając i ogłaszając drugą Niedzielę Wielkanocną Świętem
Miłosierdzia. BÓG JEST MIŁOSIERNY!!! Tę prawdę niech usłyszą wszyscy!
Jezus przyszedł zbawiać grzeszników, tych "którzy się źle mają". Stąd
najkrótsza modlitwa JEZU, UFAM TOBIE niech stanie się naszą.
Kolejna uroczystość to IV Niedziela Wielkanocna: Dobrego
Pasterza. "Pan jest moim Pasterzem, niczego mi nie braknie. Pozwala mi
leżeć na zielonych pastwiskach, prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę
odpocząć, orzeźwia moją duszę. Kij Twój i laska pasterska są moją
obroną. Choćbym przechodził przez ciemną dolinę, zła się nie ulęknę, bo
Ty jesteś ze mną". To zdania z Psalmu 23, chyba każdy je zna. To także
dzień modlitwy o nowe i święte powołania kapłańskie i
zakonne. Prośmy Pana żniwa, "aby wyprawił robotników na swoje żniwo", o
pasterzy według Serca Jezusa, którzy będą się troszczyć o nasze
zbawienie, karmiąc Słowem Bożym, głosić Dobrą Nowinę o Jezusie i poić
Sakramentami.
Od kilku już lat w VII Niedzielę Wielkanocną przypada
Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Kiedyś obchodzono ją w czwartek
przed tą niedzielę, aby stanowiła całość Nowenny przed Zesłaniem Ducha
Świętego. Wniebowstąpienie Pańskie jest wywyższeniem naszej natury.
Jezus - prawdziwy Bóg i prawdziwy człowiek; w jednej Osobie jest natura
Boga równa Bogu Ojcu i ludzka, nasza, zasiadł "po prawicy Boga". Komunia
Święta oznacza jedność z Chrystusem. "Ojcze,
chcę, aby także ci, których Mi dałeś, byli ze Mną tam, gdzie Ja jestem,
aby widzieli chwałę moją, którą Mi dałeś, bo umiłowałeś Mnie przed
założeniem świata. Ojcze sprawiedliwy! Świat Ciebie nie poznał, lecz Ja
Ciebie poznałem i oni poznali, żeś Ty Mnie posłał. 26 Objawiłem im Twoje
imię i nadal będę objawiał, aby miłość, którą Ty Mnie umiłowałeś, w
nich była i Ja w nich» (J 17, 24-26).
Jezus żyje w swoim Kościele, który jest Jego Ciałem mocą swego
Świętego Ducha. VIII Niedziela Wielkanocna jest Uroczystością Jego
Zesłania. W tym roku wypada ona 27 maja. W nocy z soboty na niedzielę
26/27 maja w Bazylice Mariackiej w Gdańsku odbędzie się czuwanie.
Zachęcamy też, aby już od 18 maja trwać na modlitwie wołając o wylanie
Ducha Świętego w Kościele i w swoim osobistym życiu także. W związku z
tym propozycja tej nowenny:
- Hymn do Ducha Świętego
- osobista modlitwa spontaniczna
- Dziesiątka Różańca, III Tajemnica chwalebna, Zesłanie Ducha Świętego
_____________________________________________________
Hymn do Ducha Świętego
1 O Stworzycielu, Duchu, przyjdź,
Nawiedź dusz wiernych Tobie krąg,
Niebieską łaskę zesłać racz
Sercom, co dziełem są Twych rąk.
2 Pocieszycielem jesteś zwan
I Najwyższego Boga dar,
Tyś namaszczeniem naszych dusz,
Zdrój żywy, miłość, ognia żar.
3 Ty darzysz łaską siedemkroć,
Bo moc z prawicy Boga masz,
Przez Ojca obiecany nam,
Mową wzbogacasz język nasz.
4 Światłem rozjaśnij naszą myśl,
W serca nam miłość świętą wlej
I wątłą słabość naszych ciał
Pokrzep stałością mocy Twej.
5 Nieprzyjaciela odpędź w dal
I Twym pokojem obdarz wraz.
Niech w drodze za przewodem Twym
Miniemy zło, co kusi nas.
6 Daj nam przez Ciebie Ojca znać,
Daj, by i Syn poznany był,
I Ciebie, jedno tchnienie Dwóch,
Niech wyznajemy z wszystkich sił.
7 Niech Bogu Ojcu chwała brzmi,
Synowi, który zmartwychwstał
I Temu, co pociesza nas
Niech hołd wieczystych płynie chwał.
Amen.
Lub inna propozycja - "fachowa"... ;) _____________________________________________________
Nowenna do Ducha Świętego
Modlitwa wstępna: Duchu Święty, Boże, który w dniu narodzin Kościoła raczyłeś zstąpić widomie na apostołów, aby oświecić ich rozum, zapalić serca, utwierdzić w wierze i życie ich uświęcić, błagamy Cię najgoręcej w czasie tej nowenny, abyś również nam raczył udzielić tych samych
darów dla naszego uświęcenia i wzrostu chwały Bożej. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen. Na poszczególne dni nowenny: W pierwszym dniu: W ostatnim dniu oktawy Święta Namiotów, Jezus "zawołał donośnym głosem: Jeśli ktoś jest spragniony, a wierzy we Mnie, niech przyjdzie do Mnie i pije! A powiedział to o Duchu, którego mieli otrzymać wierzący w Niego" (J 7,37.39). Módlmy się:
Panie Jezu Chryste, jak drzewo po przyjęciu wody rozwija się i przynosi owoce, również i my pragniemy przyjąć łaskę Ducha Świętego i przynosić owoce cnót. Amen. W drugim dniu: Pismo święte poucza: "Bóg zbawił nas przez obmycie odradzające w Duchu Świętym, którego wylał na nas obficie przez Jezusa Chrystusa, Zbawiciela naszego, abyśmy usprawiedliwieni Jego łaską, stali się w nadziei dziedzicami życia
wiecznego" (Tt 3,5-7). Módlmy się: Boże, który w chrzcie świętym obficie wylałeś na nas Ducha Świętego, spraw łaskawie, aby wspierał On nasze pragnienie nieba, aby nas zachęcał, uczył, oświecał, pocieszał, umacniał, leczył, usprawiedliwiał i zbawiał. Amen. W trzecim dniu: Pismo święte poucza: "Wszyscyśmy w jednym Duchu zostali ochrzczeni, aby stanowić jedno Ciało: czy to Żydzi, czy Grecy, czy to niewolnicy, czy wolni. Wszyscyśmy też zostali napojeni jednym Duchem" (1 Kor 12,13). Módlmy się: Duchu Przenajświętszy, Boże jedności, zgody i pokoju, błagamy Cię pokornie, abyś zawsze jednoczył wszystkich wierzących w Chrystusa w Jego świętym Kościele. Amen. W czwartym dniu: Pismo święte poucza: "Bóg jest tym, który umacnia nas wespół z wami w Chrystusie i który nas namaścił. On też wycisnął na nas
pieczęć i zostawił zadatek Ducha w sercach naszych" (2 Kor 1,21-22). Módlmy się: Duchu Święty, dziękujemy Ci za to, że nas opieczętowałeś Bożym podobieństwem, które jest zadatkiem szczęścia wiecznego i wezwaniem do świętości. Amen. W piątym dniu: Pismo święte poucza: "Duch przychodzi z pomocą naszej słabości. Gdy bowiem nie umiemy się modlić tak, jak trzeba, sam Duch przyczynia się za nami w błaganiach,
których nie można wyrazić słowami. Ten zaś, który przenika serca, zna zamiar Ducha, wie, że przyczynia się za świętymi zgodnie z wolą Bożą" (Rz 8,26-27). Módlmy się: Panie Jezu Chryste, dzięki mieszkającemu w nas Duchowi Świętemu, modlitwa nasza zdolna jest ujarzmić szatana i pokusy świata, a także zdolna jest wielbić Ciebie wraz z Ojcem i Duchem Świętym. Amen. W szóstym dniu: Pismo święte
poucza: "Postępujcie według ducha, a nie spełnicie pożądania ciała. Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, opanowanie. Mając życie od Ducha, do Ducha się też stosujmy" (Gal 5,16.22.25). Módlmy się: Panie, pomnóż w nas wiarę w Ciebie i zawsze nas oświecaj światłem Ducha Świętego, abyśmy postępowali według ducha i cieszyli się jego owocami. Amen. W
siódmym dniu: Pismo święte poucza: "Czyż nie wiecie, że ciało wasze jest świątynią Ducha Świętego, który w was jest, a którego macie od Boga, i że już nie należycie do samych siebie? Za wielką bowiem cenę zostaliście nabyci. Chwalcie więc Boga w waszym ciele" (1 Kor 6,19-20). Módlmy się: Boże, dopóki żyjemy w ciele, walczymy ze złem, spraw przeto, abyśmy umieli opanować wszelkie pokusy i popędy przy pomocy mieszkającego w nas Ducha Świętego, abyśmy żyli wiecznie. Amen. W ósmym dniu: Pismo święte poucza: "Ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało, ani serce człowieka nie zdołało pojąć. jak wielkie rzeczy przygotował Bóg tym, którzy Go miłują. Nam zaś objawił to Bóg przez Ducha - Duch przenika wszystko, nawet głębokości Boga samego" (1 Kor 2,919). Módlmy się: Przybądź, Duchu Święty, napełnij
serca Twoich wiernych i zapal w nich ogień Twojej miłości, abyśmy miłowali Boga całym sercem i otrzymali wieczne szczęście. Amen.
W dziewiątym dniu: Pismo święte poucza: "Kiedy nadszedł dzień Pięćdziesiątnicy, znajdowali się wszyscy razem na tym samym miejscu. Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wichru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. Ukazały się im też języki jakby z ognia,
które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch pozwalał mówić (Dz 2,1-4). Módlmy się: Duchu Święty, który sprawiłeś, że apostołowie mówili różnymi językami, spraw abyśmy w życiu chrześcijańskim potrafili mówić językiem słów, językiem czynów, językiem przykładu i wszystkimi
możliwymi językami dla pomnożenia chwały Bożej. Amen. Ojcze nasz... Módlmy się:
Boże, Ty otworzyłeś nam bramy życia wiecznego wywyższając Chrystusa i zsyłając nam Ducha Świętego, spraw, aby tak wielkie dary umocniły nasze oddanie się Tobie i pomnożyły naszą wiarę. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen. _____________________________________________________ Litania do Ducha
Świętego Kyrie, elejson. Chryste, elejson. Kyrie, elejson. Chryste, usłysz nas, Chryste, wysłuchaj nas. Ojcze z nieba, Boże, zmiłuj się nad nami, Synu Odkupicielu świata, Boże, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, Boże, zmiłuj się nad nami, Święta Trójco, Jedyny Boże, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, Trzecia Osobo Trójcy Przenajświętszej, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, który od Ojca i Syna pochodzisz, zmiłuj się
nad nami, Duchu Święty, który na początku stworzenia świata unosiłeś się nad wodami, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, który w postaci gołębicy pojawiłeś się nad Chrystusem w wodach Jordanu, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, który zstąpiłeś na Apostołów w postaci języków ognistych, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, który żarem gorliwości przepełniłeś serca uczniów Pańskich, zmiłuj się nad
nami, Duchu Święty, który odrodziłeś nas w wodzie Chrztu świętego, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, który nas umocniłeś w Sakramencie Bierzmowania, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, przez którego Bóg czyni nas dziećmi Swoimi, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, który wlewasz miłość Boską do serc naszych, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, który nas uczysz prawdziwej pobożności, zmiłuj się nad nami,
Duchu Święty, źródło radości, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, strażniku sumień naszych, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, obecny w nas przez łaskę swoją, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, dawco mądrości i rozumu, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, dawco rady i męstwa, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, dawco umiejętności i pobożności, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, dawco bojaźni Bożej, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, dawco wiary,
nadziei i miłości, zmiłuj się nad nami, Duchu Święty, natchnienie skruchy i żalu wybranych, zmiłuj się nad nami, Bądź nam miłościw, przepuść nam, Duchu Święty. Bądź nam miłościw, wysłuchaj nas, Duchu Święty. Bądź nam miłościw, wybaw nas, Duchu Święty. Od zwątpienia w zbawcze działanie łaski, wybaw nas, Duchu Święty, Od buntu przeciwko prawdzie chrześcijańskiej, wybaw nas, Duchu Święty, Od braku serca wobec bliźnich naszych, wybaw nas, Duchu Święty, Od zatwardziałości w grzechach, wybaw nas, Duchu Święty, Od zaniedbania pokuty, wybaw nas, Duchu Święty, Od wszelkich złych i nieczystych spraw i myśli, wybaw nas, Duchu Święty, Od nagłej i niespodziewanej śmierci, wybaw nas, Duchu Święty, Od potępienia wiekuistego, wybaw nas, Duchu Święty, My grzeszni, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas Duchu Święty. Abyś Kościołem Twoim świętym rządzić i zachować go raczył, wysłuchaj nas Duchu Święty, Abyś nas w
wierze katolickiej utwierdzić raczył, wysłuchaj nas Duchu Święty, Abyś nam wytrwałości i męstwa udzielić raczył, wysłuchaj nas Duchu Święty, Abyś umysły nasze pragnieniem posiadania nieba natchnąć raczył, wysłuchaj nas Duchu Święty, Abyś w nas godne mieszkanie dla siebie przygotować raczył, wysłuchaj nas Duchu Święty, Abyś nas w cierpieniach pocieszyć raczył, wysłuchaj nas Duchu Święty, Abyś nas w łasce Twojej utwierdzić raczył, wysłuchaj nas Duchu
Święty, Abyś nas wszystkich do zbawienia doprowadzić raczył, wysłuchaj nas Duchu Święty, Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, przepuść nam, Panie. Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, wysłuchaj nas, Panie. Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się nad nami.
P.: Stwórz, Boże, we mnie serce czyste. W.: I odnów we mnie moc ducha. Módlmy się: Duchu Święty, który zgromadziłeś wszystkie narody w jedności wiary, przybądź i napełnij serca Twoich sług łaską Swoją, zapal w nas ogień Twojej miłości i chroń od wszelkiego złego.
Amen. _____________________________________________________ Koronka do Ducha Świętego Wezwanie Ducha Świętego:
Przybądź, Duchu Święty, spuść z niebiosów wzięty Światła Twego strumień. Przyjdź, Ojcze ubogich, Dawco darów mnogich, przyjdź Światłości sumień ! O najmilszy z Gości, Słodka serc radości, Słodkie orzeźwienie. W pracy Tyś ochłodą, w
skwarze żywą wodą, w płaczu utulenie. Światłości najświętsza, serc wierzących wnętrza poddaj swej potędze ! Bez Twojego tchnienia cóż jest wśród stworzenia? Jeno cierń i nędze ! Obmyj, co nieświęte, oschłym wlej zachętę, ulecz serca ranę ! Nagnij, co jest harde, rozgrzej serca twarde, prowadź zabłąkane. Daj Twoim wierzącym, Tobie ufającym siedmiorakie
dary ! Daj zasługę męstwa, daj wieniec zwycięstwa, daj szczęścia bez miary ! Amen.
1. Bądź uwielbiony, Boże Duchu Święty i przyjdź do nas w darze Mądrości. + Ojcze nasz.., + Zdrowaś Maryjo.., + Chwała Ojcu.., 2. Bądź uwielbiony, Boże Duchu Święty i przyjdź do nas w darze Rozumu. + Ojcze nasz.., + Zdrowaś Maryjo.., + Chwała Ojcu.., 3. Bądź uwielbiony, Boże Duchu
Święty i przyjdź do nas w darze Rady. + Ojcze nasz.., + Zdrowaś Maryjo.., + Chwała Ojcu.., 4. Bądź uwielbiony, Boże Duchu Święty i przyjdź do nas w darze Męstwa. + Ojcze nasz.., + Zdrowaś Maryjo.., + Chwała Ojcu.., 5. Bądź uwielbiony, Boże Duchu Święty i przyjdź do nas w darze Umiejętności. + Ojcze nasz.., + Zdrowaś Maryjo.., + Chwała Ojcu.., 6. Bądź uwielbiony, Boże Duchu Święty i przyjdź do nas w darze Pobożności. + Ojcze nasz..,
+ Zdrowaś Maryjo.., + Chwała Ojcu.., 7. Bądź uwielbiony, Boże Duchu Święty i przyjdź do nas w darze Bojaźni Bożej. + Ojcze nasz.., + Zdrowaś Maryjo.., + Chwała Ojcu.., P: Ześlij Ducha Twego, Panie, a powstanie życie, W: I odnowisz oblicze ziemi. Módlmy się. Boże, Tyś pouczył serca wiernych światłem Ducha Świętego: daj nam w tymże Duchu poznać, co jest prawe i Jego pociechą zawsze się radować. Przez Chrystusa Pana naszego.
Amen. P: Niepokalana Oblubienico Ducha Świętego, W: Módl się za nami. Modlitwy liturgiczne do Ducha Świętego (Można je odmówić, do wyboru, na zakończenie koronki) Najmiłościwszy Boże, nakłoń łaskawie ucha Twego na głos modlitwy naszej i oświeć serca nasze łaską Ducha Świętego, abyśmy byli godnymi szafarzami Twoich tajemnic i kochali Cię miłością wieczną. Amen. Boże, przed Tobą każde serce stoi otworem,
każde pragnienie jest Ci znane i żadna tajemnica nie jest przed Tobą zakryta; oczyść przez udzielenie Ducha Świętego, nasze myśli, abyśmy mogli doskonale Cię kochać i godnie Cię chwalić. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen. Oczyść, Panie, ogniem Ducha Świętego nasze sumienia i serca, abyśmy służyli Tobie w czystości ciała i podobali się dzięki niewinności duszy. Amen. Panie, niech Pocieszyciel, który od Ciebie pochodzi, oświeci
nasze umysły i zgodnie z obietnicą Twojego Syna doprowadzi je do pełnej prawdy. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen. Prosimy Cię, Panie niechaj zstąpi na nas moc Ducha Świętego, aby oczyścić nasze serca i strzec nas od wszelkich przeciwności. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen. Boże, któryś pouczył serca wiernych światłem Ducha Świętego, daj nam w tymże Duchu poznać, co jest prawe, i Jego pociechą zawsze się radować. Przez
Chrystusa Pana naszego. Amen. Nawiedziwszy sumienia nasze, oczyść je, prosimy Cię, aby Syn Twój, a Pan nasz Jezus Chrystus, przychodząc do nas, znalazł przygotowane sobie w nas mieszkanie. Który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen. A Duch i Oblubienica mówią: "Przyjdź !" A kto słyszy, niech powie: "Przyjdź !" I kto odczuwa pragnienie, niech
przyjdzie, Kto chce, niech wody życia darmo zaczerpnie. [Ap 22, 17)
|
|
|